Verslag Jean-Paul Hulsebos DNRT Races 15 septemebr CPZ

Het is zaterdag 15 september niet heel warm in de vroege ochtend op racedag.
Op tijd melden want de PCR mag vandaag een kwalificatie en 3 races rijden bij de DNRT op Circuitpark Zandvoort. Dat betekend vroeg aanmelden en zorgen dat de Porsche gekeurd wordt bij de TC.
De briefing wordt gehouden in het mediacenter. Er wordt nog eens duidelijk verteld wat er wel en niet mag. Ook de tracklimits komen daar aan de orde.
Dat is voor de rijders uit de GT Cup gelukkig geen probleem gebleken, maar in de andere klasses werden er flinke straffen uitgedeeld voor het overschrijden daarvan.

In het veld rijders van de GT Cup dit keer een groot aantal afzeggingen. Hierdoor stonden er maar vier rijders in deze Cup aan de start.

Maar eerst moet er gekwalificeerd woden. De baan is vandaag niet heel snel. Een hele harde wind zorgt ervoor dat er continu een laagje zand over de baan wordt geblazen. Iedereen gaat snel de baan op om een tijd neer te zetten.

Jean-Paul Hulsebos was de snelste met op 6 tienden van een seconde Robert Sulma. Daarachter Henk van Norel op ruim 2 seconden achterstand. Henk heeft remproblemen. Zijn ABS geeft een storing waardoor deze zo nu en dan uitvalt. Jan Wim de Koekkoek volgt daar weer op 3 tienden. Jan Wim heeft de vorige race op een verregend Assen zijn Cayman in de vangrail geparkeerd en daar toch wel wat schade opgelopen. De schade was vlak voor deze racedag gerepareerd, echter was er geen tijd meer geweest om de Porsche nog uit te lijnen. Zijn tijd was gelukkig wel sneller dan de Porsches uit de Boxster en 944 Cup.

De zon laat zich intussen zien en het begint een stuk warmer te worden als race 1 van start zal gaan. Normaal gesproken zit iedereen met een verhoogde hartslag in zijn auto aan de start en gaat deze nog verder omhoog wanneer de rode lichten aangaan. Jean-Paul zit echter te slapen want zodra de rode lichten uitgaan en iedereen van start gaat heeft hij zijn Cayman nog op stationair toerental draaien. Hij ligt daardoor direct op achterstand achter de andere Caymans en moet een inhaalrace gaan rijden. Jan Wim is een makkelijke prooi vanwege zijn wegliggingsproblemen. Henk verremt zich, waardoor de jacht op Robbert geopend kan worden. Na een aantal uitrempogingen lukt het Jean-Paul om naast Robbert te komen en hem te passeren. Einduitslag: Jean-Paul 1, Robbert 2, Henk 3 en Jan Wim 4.

Het wordt steeds warmer en race 2 staat op het punt van start te gaan. Dit keer voor iedereen een goede start. De eindstand van race 1 is ook de eindstand van race 2 geworden. Waarbij Jan Wim nog een aardige strijd heeft met Nick Geelen uit de Boxster Cup. De Cayman heeft meer vermogen waardoor inhalen lastig wordt, maar Nick is een stuk sneller in de bochtige delen van het circuit.

Race 3 gaat pas om 18.30 uur van start. De zon staat al laag en het begint koeler te worden. Een hele goede start van Henk zorgt ervoor dat hij als eerste doorkomt na de eerste ronde met Jean-Paul en Robbert vlak achter hem aan. Jean-Paul probeert meerdere malen Henk in te halen. Zit ook een paar keer dicht naast Henk waarbij de twee elkaar heel licht toucheren. Dit allemaal zonder schade en drama. Jean-Paul blijft Henk opjagen. Hij ziet dat Henk zo nu en dan bij het remmen een wiel blokkeert wat betekend dat zijn ABS nog steeds niet werkt zoals deze zou moeten. Met zijn tweeën aankomend op de Audi S bocht blokkeert Henk zijn wielen volledig en schiet de grintbak in. Dit opent de weg voor Jean-Paul naar zijn derde overwinning vandaag met Robbert op ruime achterstand.

Jean-Paul doet hiermee goede zaken voor het kampioenschap met 75 punten in de pocket. Robbert is drie keer tweede geworden met een totaal van 72 punten. De spanning in het kampioenschap is nog steeds groot. Iedereen kan nog kampioen worden. De beslissing zal vallen op het TT-circuit in Assen op 14 oktober.

Het beloofd een mooie strijd te gaan worden. Wie gaat er met de grote beker naar huis??